مطالعه تطبیقی شرایط عمومی و آثار قراردادها در حقوق ایران و افغانستان با تاکید بر وجوه افتراق
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - سبزوار - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده مرتضی محقی
- استاد راهنما حسن نجفی اصل علیرضا پوراسماعیلی
- سال انتشار 1393
چکیده
هدف مقررات و قواعد حقوقی، برقراری نظم و تنظیم روابط افراد در جوامع است و قرارداد در این میان، از جایگاه بسیار ارزشمند و خطیری برخوردار است. مطالعه تطبیقی حقوق قراردادها در نظام حقوقی دو کشور ایران و افغانستان موضوع این پایان نامه را تشکیل می دهد. از آنجا که تاکنون تحقیق جامعی در خصوص وجوه اشتراک و افتراق شرایط عمومی و آثار قراردادها در جامعه حقوقی کشورهای فوق الذکر صورت نگرفته، پرداختن به این امر می تواند کمبودهای موجود در این زمینه را تا حدی جبران کند. در این تحقیق، به نتایج جالب توجه ای دست پیدا کردیم. به عنوان نمونه دریافتیم که بیشترین تاثیرگذاری در حقوق مدنی افغانستان از فقه حنفی، حقوق مدنی مصر و مجله الاحکام العدلیه دولت عثمانی بوده است. و به دلیل اینکه سیستم حقوقی ایران از فقه امامیه پیروی می کند، همین امر منشاء اکثر افتراق های موجود در نظام حقوقی دو کشور شده است. همچنین در پارهای موارد قانون مدنی افغانستان به تفصیل درباره بعضی از مباحث حقوقی صحبت کرده است که نظیر آن را در حقوق مدنی ایران ملاحظه نمی کنیم. به عنوان نمونه در باب تفسیر قرارداد یک مبحث گسترده در قانون مدنی افغانستان به رشته تحریر درآمده است و تمام جوانب و زوایای آن مورد بررسی قرار گرفته است. اما در حقوق ایران این امر به عهده آراء و نظریات حقوقدانان و قضات واگذار شده است. به هر صورت، مطالعه تطبیقی حقوق قراردادهای ایران و افغانستان می تواند باعث مشخص شدن نقاط ضعف و قوت دو نظام حقوقی شود که متعاقب آن باید اصلاح قوانین در دستور کار حقوقدنان دو کشور قرار گیرد.
منابع مشابه
مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملنظریة نزدیکترین ارتباط در قراردادها با تاکید بر حقوق ایران
رشد فزایندة روابط بینالمللی و اختلافهای ناشی از آن از یک سو، و پاسخگونبودن قواعد حل تعارض سنتی از سوی دیگر، موجب طرح دکترینی جدید موسوم به «قانون کشور دارای نزدیکترین ارتباط» شده است که قابل اعمال بر دستههای ارتباط اموال، مسئولیت مدنی و جز آن است. این دکترین، متضمن آن است که هر دعوایی بهطور مستقل، در پرتو عناصر ارتباطیاش رسیدگی شود که همین امر، موجب میشود دادگاهها به روش استقرایی، برای ...
متن کاملرویکردی تطبیقی در حقوق حاکم بر قراردادها
تنوع موضوعات قراردادی و گسترۀ وسیع آن، باعث شده که حقوق حاکم بر آن، در حقوق بینالملل خصوصی، همواره در مرکز توجه و بحثها باشد. در حقوق ایران، مادۀ 968 قانون مدنی، مورد بررسیهای متعدد بوده است. این بررسیها به طور عمده، بر رویکرد انتقادی و دوران بحث بین امری یا تکمیلی تفسیری بودن آن، مبتنی بوده است. این مقاله با نگاهی دقیقتر به این ماده نشان میدهد با توجه به مادۀ 10 قانون مدنی، بحث امری یا ت...
متن کاملتأثیر شخصیت در قراردادها با مطالعه تطبیقی در حقوق ایران و انگلیس با تأکید بر رویه قضایی
چنانکه میدانیم شخصیت یکی از اجزای مهم قرارداد در همه سیستمهای حقوقی است. این مقاله تأثیر شخصیت را در دو سیستم حقوقی ایران و انگلیس موردِبررسی قرار میدهد. در برخی قراردادها شخصیت نقش مهمی را ایفاء میکند از قبیل نکاح و عطایا؛ اما در قراردادهای دیگر این تأثیر اینگونه نیست. در ماده 201 ق.م ایران مقرر شده که «اشتباه در شخص طرف معامله به صحت معامله خلل وارد نمیآورد مگر درمواردیکه شخصیت طرف علت...
متن کاملمفهوم،شرایط و آثار اکراه در قراردادها با مطالعه تطبیقی
اکراه فشار غیرعادی و نامشروعی از طرف انسانی با قصد از بین بردن رضا است به گونه ای که تهدید شونده با اعتقاد به ورود ضرر، حاضر به انجام عمل حقوقی می شو د. بر طبق نظر مشهور، اکراه رضا را از بین می برد. این رضای معدوم، رضای به معنای طیب نفس و نه رضای معاملی است. به همین علت قانونگذار در ماده 199 قانون مدنی با وجود اکراه، رضا را نیز موجود فرض کرده است. در حقوق فرانسه، اکراه هم جنبه جرمی دارد و هم ...
مطالعه تطبیقی بیع وفا در فقه مذاهب اسلامی و حقوق ایران و افغانستان
بیع وفا که «بیع جایز»، «بیع امانت» و «بیع عهده» هم نامیده شده، نهادی است که در اواخر قرن پنجم هجری در فقه اهلسنت شهرت یافته است و در خصوص ماهیت و احکام آن اختلافنظرهای شدیدی وجود دارد. در فقه امامیه از آن تحت عنوان «بیع شرط»، «بیع خیاری» یا «بیع الخیار» سخن به میان آمده است. بیع وفا از نظر پیشینه فقهی و برخی احکام، با بیع شرط تفاوت دارد؛ از جمله میتوان به لزوم توقیت خیار به یک زمان معین در...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - سبزوار - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023